Conditii generale de rezervare a biletelor de avion
CONDITII GENERALE DE REZERVARE A BILETELOR DE AVION
Afisarea prezentelor conditii generale presupune obligativitatea pasagerului de a le citi.
Se considera ca pasagerul care a cumparat biletul de avion a luat la cunostinta despre continutul acestor conditii si el nu va mai putea invoca ulterior necunoasterea lor sau lipsa de informare, si/sau sa pretinda eventuale despagubiri agentiei.
PRETURILE BILETELOR DE AVION NU POT FI AFISATE SAU PUBLICATE ca urmare a faptului ca exista tarife diferite si reguli diferite, aplicabile numai anumitor categorii de tarife. Acelasi zbor, cu aceeasi companie aeriana poate genera preturi diferite. Fiecare zbor in parte presupune calcularea de catre agentul specializat al pretului aplicabil biletului de avion respectiv. Informatiile referitoare la reguli care provin din comunicarile scrise sau transmise computerizat de catre companie, prin sistemele de rezervare centralizate sau direct la agentie, au un caracter continuu, modificarile pot fi permanente, drept pentru care ele nu pot fi traduse si publicate in vreun inscris.
PRETURILE DE VANZARE nu sunt neaparat inscrise pe biletele de avion. Intre pretul inscris pe biletul de avion si cel efectiv incasat de agentie pot aparea diferente semnificative care decurg din regulile de emitere a biletelor de avion stabilite de companie, precum si din politica de tarife de serviciu a agentiei. Pretul unui bilet de avion devine ferm, impreuna cu toate conditiile aplicabile lui, numai in momentul in care este inscris pe documentul de incasare intocmit de agentie. Pretul oricarui bilet de avion presupune CONDITII, REGULI SI RESTRICTII SPECIALE aplicabile calatoriei la care se refera documentul respectiv in mod special. Pasagerul are obligatia sa se informeze despre aceste reguli inainte de a cumpara respectivul bilet. Dupa cumpararea biletului se considera ca pasagerul a luat la cunostinta despre toate aceste reguli, el nu mai poate pretinde ca nu a fost informat, odata ce a intrat in posesia biletului de avion. Pretul biletului de avion include de regula taxele de aeroport, taxe combustibil, taxa serviciu rezervare bilet avion. Exista insa situatii, independente de vointa agentiei, in care, pe parcursul calatoriei i se pot solicita pasagerului si alte taxe, care nu au fost percepute initial, situatie in care agentia nu poate fi facuta raspunzatoare. Pasagerul are obligatia sa se informeze despre termenul pana la care rezervarea sa este valabila si sa se prezinte in termen pentru achitarea biletului pentru a intra in posesia acestuia . Termenele pot fi schimbate oricind de compania aeriana, situatie in care agentia va anunta pasagerul despre modificare, fara a putea fi insa facuta raspunzatoare in vreun fel de catre acesta pentru o eventuala anulare.
BILETUL DE AVION este documentul, inscrisul sau conventia electronica in baza careia se efectueaza zborul. Biletul de avion este emis de agentie dar este proprietatea companiei aeriene pentru care a fost emis. Pasagerul posesor al biletului de avion cumparat are obligatia de a-l pastra in stare buna si de a-l prezenta la imbarcare in vederea admiterii sale la zbor. Pierderea sau deteriorarea biletului de avion de catre pasager nu il indreptateste pe acesta la primirea unui nou bilet, neefectuarea zborului din acest motiv cade in sarcina exclusiva a pasagerului, fara ca acesta sa poata pretinde agentiei sau companiei nici un fel de despagubiri. Informatiile inscrise pe biletul de avion completeaza prezentele conditii generale. Se considera ca pasagerul care a intrat in posesia biletului de avion a luat la unostinta de toate aceste informatii. Pasagerul este obligat sa se prezinte la imbarcarea pentru zbor cu cel putin 1 ora si 30 min inainte de ora plecarii, pentru a i se putea intocmi formalitatile necesare. Neprezentarea la zbor presupune pierderea biletului de avion, cu o penalizare de 100%.
Agentia NU este raspunzatoare si NU i se pot pretinde despagubiri pentru ca pasagerul nu a zburat, in urmatoarele conditii:
-pasagerul nu s-a prezentat la timp la imbarcare (1 ora si 30 min inainte de ora plecarii inscrisa pe bilet)
-pasagerul este refuzat la imbarcare datorita unor probleme legate de documentele sale personale (inclusiv lipsa viza de intrare pentru tara de destinatie, viza falsa, pasaport cu interdictie, etc) sau in situatia unui refuz nejustificat al autoritatilor de a permite calatoria
-alte imprejurari sau cazuri de forta majora, pe care agentia nu le putea prevedea sau evita.
Agentia nu este raspunzatoare pentru intirzieri sau modificari de orar ale companiei aeriene pentru care s-a emis biletul, pentru calitatea zborului sau pentru servicii aferente zborului (de exemplu: pierderi de bagaje), obligatii care cad direct in sarcina companiei. In astfel de situatii, pasagerul se va adresa direct companiei transportatoare, care va despagubi pasagerul in conformitate cu reglementarile internationale.
RENUNTARI SI PENALIZARI
Pasagerul poate renunta la biletul de avion cumparat in orice moment, inainte de data plecarii. Indiferent de motivul renuntarii, regula presupune ca pasagerului i se va aplica o penalizare de 100% din valoarea biletului, inclusiv toate taxele. Daca regulile companiei aeriene permit conditii de returnare mai avantajoase, agentia va aplica aceste reguli, in favoarea pasagerului. Pasagerul poate modifica biletul initial cumparat in conditiile stabilite de compania pentru care a fost emis biletul, pentru fiecare caz in parte. De regula, se va aplica o penalizare de 100% din valoarea biletului initial, iar daca compania permite conditii mai avantajoase, agentia va aplica aceste conditii in favoarea pasagerului. Pasagerul NU poate utiliza numai parti componente ale zborului aferent biletului cumparat. Neprezentarea pasagerului la primul zbor se considera renuntare la bilet si i se aplica prevederile din prezentele conditii generale. In situatia in care pasagerul, din vina sa, utilizeaza doar partial zborurile inscrise in biletul de avion cumparat, el nu va putea pretinde despagubiri de nici un fel agentiei sau companiei pentru care s-a emis biletul. Neprezentarea la zbor presupune pierderea biletului de avion, cu o penalizare de 100%.
PASAGERUL NU POATE TRANSMITE BILETUL DE AVION UNEI TERTE PERSOANE. Pasagerul are obligatia sa se asigure ca este in regula din punct de vedere al tuturor formalitatilor necesare calatoriei (politie, vama, sanatate, pasaport, viza etc), agentia neavind nici o raspundere in fata pasagerului din acest punct de vedere. Refuzul la imbarcare dintr-unul din aceste motive cade in sarcina exclusiva a pasagerului, fara ca acesta sa poata pretinde despagubiri agentiei. Agentia va informa de buna credinta pasagerul asupra formalitatilor necesare calatoriei solicitate, conform informatiilor furnizate de sistemul computerizat de rezervare, dar nu poate fi facuta responsabila asupra veridicitatii acestor informatii si nici trasa la raspundere pentru a le fi oferit sau nu, deoarece serviciul de informare este unul oferit suplimentar si nu are legatura cu serviciul de emitere a biletului de avion. Datorita situatiei create prin cererile masive de azil politic sau raminerile ilegale in tarile din Vest, autoritatile tuturor statelor, chiar in prezenta vizei de intrare eliberata de ambasadele tarilor respective in Romania, pot refuza fara explicatii sa permita trecerea frontierei, respectiv imbarcarea in avion a pasagerului. In astfel de situatii, agentiei nu i se pot solicita despagubiri, deoarece imposibilitatea efectuarii transportului se datoreaza faptei unui tert. Agentia nu este raspunzatoare pentru pagube sau inconveniente produse pasagerului in timpul zborului sau datorita unor modificari de orar, intirzieri ale zborurilor, etc, imprejurari care se afla dincolo de controlul si vointa agentiei. In cazul in care pasagerului i se fura biletul de avion cumparat (in cazul biletelor de hartie), pe baza de declaratie pe proprie raspundere si acte doveditoare de la Politie, el poate solicita agentiei emiterea unui duplicat dupa biletul respectiv, in schimbul platii unei taxe stabilite de catre compania aeriana.
RECLAMATII
Orice reclamatie cu privire la biletul de avion cumparat se va face in scris, in termen de max 7 zile de la data producerii evenimentului reclamat. Reclamatiile care nu sunt facute in scris nu vor fi luate in considerare. Agentia va transmite reclamatia respectiva companiei aeriene pentru care a fost emis biletul iar solutia data va fi aceea data de compania aeriana, in calitate de proprietara a biletului. Agentia va informa pasagerul despre solutia data de companie reclamatiei, in scris, in termen de 3 zile de la primirea raspunsului de la companie. In situatia in care pasagerul nu este multumit cu raspunsul primit el se va adresa direct companiei aeriene care a efectuat zborul. Pasagerul va fi despagubit direct de catre compania aeriana in toate cazurile in care aceasta decide acest lucru, agentia nefiind obligata sa intermedieze astfel de despagubiri. Orice reclamatie se va face de catre pasager in conformitate cu prezentele conditii generale de vanzare a biletelor de avion.
NOI REGULI ALE UNIUNII EUROPENE PRIVIND SECURITATEA PE AEROPORTURI
Pentru a va proteja impotriva noilor amenintari cu explozibili lichizi, Uniunea Europeana (UE) a adoptat o serie de reguli care restrictioneaza cantitatea de lichide pe care le puteti trece prin punctele de control de securitate. Aceste reguli se aplica la toti pasagerii care pleaca de pe aeroporturi din UE indiferent de destinatia acestora. Aceasta inseamna ca la punctele de control de securitate se vor face verificari legate de substantele lichide pe care doriti sa le transportati, suplimentar fata de alte obiecte interzise. Totusi, noile reguli nu limiteaza cantitatea de lichide pe care le puteti cumpara din magazinele aflate dincolo de locul unde prezentati taloanele de imbarcare sau de la bordul aeronavelor operate de o companie aeriana din UE. Noile reguli se aplica pe toate aerporturile din UE, precum si din Norvegia, Islanda si Elvetia, si sunt valabile pana la o instiintare in prealabil.
CAND IMPACHETATI vi se va permite sa luati doar cantitati mici de lichide in bagajul de mana. Aceste lichide trebuie sa fie in recipiente individuale de maximum 100 mililitri fiecare. Trebuie sa puneti aceste recipiente intr-un ambalaj din material plastic transparent, care se poate reinchide, dar nu mai mult de un litru per pasager.
LA AEROPORT, pentru a veni in ajutorul operatorilor de control de securitate, trebuie:
· sa prezentati operatorului pentru examinare toate lichidele pe care le aveti, in punctele de control
· sa dezbracati jacheta si/ sau pardesiul. Acestea vor fi controlate separat
· sa scoateti computerele portabile si alte echipamente electrice mari din bagajul de mana. Acestea vor fi scanate separat.
Lichidele includ:
· apa si alte bauturi, supe, siropuri
· parfumuri
· geluri, inclusiv geluri de par si de baie
· paste, inclusiv pasta de dinti
· mascara
· creme, lotiuni si uleiuri
· spray-uri
· continutul ambalajelor presurizate, inclusiv spuma de ras, alte spume si deodorante
· amestecuri lichid-solide
· orice alt articol cu consistenta similara
AVETI DREPTUL:
-sa impachetati lichide in bagajele de cala (noile reguli se aplica doar pentru bagajele de mana)
-sa luati in bagajul de mana medicamente si substante pentru dieta, inclusiv hrana pentru copii, pentru folosinta in timpul calatoriei vi se va cere reteta
-sa cumparati lichide cum ar fi bauturi sau parfumuri ori dintr-un magazin de pe un aeroport din UE, situat inainte de locul unde prezentati talonul de imabarcare sau de la bordul aeronavelor operate de o companie aeriana din UE. Daca sunt vandute in ambalaje speciale, sigilate, nu le deschideti inainte de a vi se face controlul de securitate altfel, continutul acestora poate fi confiscat. (Daca sunteti in tranzit printr-un aeroport din UE, nu deschideti ambalajul inainte de controlul de securitate la aeroportul de transfer, sau la ultimul, daca tranzitati mai mult decat o data). Daca aveti orice indoiala, va rugam sa intrebati la compania aeriana sau la agentia de turism inaintea calatoriei.